
La promoció d’habitatge protegit: una visió global 2025
Veure programa als continguts
Les sessions estan orientades al cos tècnic, al personal administratiu i als càrrecs electes dels ajuntaments i els consells comarcals de la demarcació de Girona que tinguin relació amb l’àmbit de l’habitatge; estudiants de la Universitat de Girona (UdG); col·legiats del Col·legi d’Agents de la Propietat Immobiliària de Girona; col·legiats del Col·legi d’Administradors de Finques de Girona, i associats del Gremi de Promotors i Constructors d’Edificis de Girona.
Dates: Els dimecres 14, 21 i 26 de maig, i 4 de juny, i el divendres 13 de juny
Horari: de 10 a 14 h
Inscripcions
Les inscripcions per als treballadors i càrrecs electes dels ens locals de la demarcació de Girona són gratuïtes. Cal formalitzar-les per mitjà del botó d’inscripció d’aquest portal de formació. En cas que s’ocupin totes les places, s’acceptaran com a màxim dues persones per ajuntament o consell comarcal.
Per a la resta de destinataris, cal formalitzar-les per mitjà de l’enllaç següent: (La promoció d’habitatge protegit: Una visió global – Inici)
Preus inscripció:
- Gratuït per a treballadors i càrrecs electes dels ens locals de la demarcació de Girona
- 200€ (preinscripció prèvia)
- 100€ per a Col·legiats API Girona i AFGI, associats al Gremi de Promotors i Constructors d’Edificis de Girona (preinscripció prèvia)
- Gratuït per a personal i estudiants de la UdG (preinscripció prèvia)
Les places són limitades a un màxim de 100 assistents.
Places limitades per a cada col·lectiu.
Inscripcions per rigorós ordre de sol·licitud.
Si preveieu que un cop inscrits no hi podreu assistir, cal clicar el botó de BAIXA VOLUNTÀRIA, dins del termini d’inscripció (Instruccions: https://formacio.ddgi.cat/faqs/) per tal que puguem oferir la vostra plaça a un altre usuari.
Objectiu del curs
L’accés a l’habitatge és un dels grans reptes socials i econòmics del nostre temps. La promoció d’habitatge protegit esdevé una eina fonamental per garantir el dret a l’habitatge i fomentar ciutats més inclusives i sostenibles. Proposem una formació dissenyada per oferir una comprensió integral dels aspectes clau que envolten la promoció d’habitatge protegit. Aquest curs està dirigit a professionals del sector immobiliari, tècnics de l’Administració pública, arquitectes, juristes i totes aquelles persones que estiguin interessades a comprendre i impulsar projectes d’habitatge assequible i sostenible.
Continguts del curs
Dimecres 14 de maig, de 10 a 14 h
«Principals vies d’obtenció de les reserves de sòl per a la construcció d’habitatges de protecció oficial (HPO)»
1. Planejament urbanístic.
2. Plans d’ordenació urbanística municipal (POUM). Plans parcials urbanístics. Plans de millora urbana (PMU).
3. Gestió urbanística.
4. Cessió obligatòria de sòl (patrimoni municipal de sòl i habitatge, PMSH). Sistemes d’actuació de reparcel·lació.
5. Transformació del sòl.
6. Execució de sectors de sòl urbanitzable. Rehabilitació i regeneració urbana.
7. Instruments d’intervenció pública.
8. Expropiacions. Dret de tempteig i retracte.
Laura Corsunsky, advocada urbanista ICAG 1874, màsters en gestió i planejament urbanístic (UPC) i col·laboració pública i privada (ESADE). Sòcia fundadora i directora de la firma Corsunsky Advocats & Consultors SLP, i sòcia fundadora de la firma Corsunsky Law & Land SL.
«Polítiques de sòl»
1. Marc legislatiu.
2. Polítiques de sòl i habitatge fins al 1975.
3. L’activitat pública en matèria d’habitatge (competències de la Generalitat).
4. Promotores públiques municipals.
5. Actuacions urbanístiques o immobiliàries dels ajuntaments per intervenir en el mercat immobiliari (competències municipals).
6. El nou marc legal del Pla Territorial Sectorial d’Habitatge (PTSH) i el Pla 50.000.
7. Col·laboració publicoprivada.
Maria Sisternas, arquitecta per l’Escola Tècnica Superior d’Arquitectura de Barcelona i Màster en disseny urbà i ciències socials (London School of Economics and Political Science)
Dimecres 21 de maig, de 10 a 14 h
Temes jurídics i fiscalitat
«Regulació fiscal del mercat de lloguer i limitacions en preus de renda: mesures per afavorir el lloguer assequible»
1. Marc normatiu de l’habitatge assequible.
2. Instruments fiscals per fomentar l’habitatge assequible.
· Beneficis fiscals per a promotors, propietaris i arrendataris: incentius i exempcions tributàries.
· Tributació diferenciada de l’habitatge assequible en relació amb la resta del mercat immobiliari.
· Regulació fiscal del mercat de lloguer i limitacions en preus de renda: mesures per afavorir el lloguer assequible.
3. Tributació en l’àmbit de l’habitatge assequible.
· Tractament fiscal en l’IRPF i l’IS (impost sobre societats): deduccions i règims especials.
· IVA i tributs indirectes en la promoció i transmissió d’habitatges assequibles.
· Impostos sobre la propietat: bonificacions en l’IBI, plusvàlua municipal i altres tributs aplicables.
Albert Navarro, professor titular de dret financer i tributari (Universitat de Girona)
Dimecres 28 de maig, de 10 a 14 h
Finançament
«Ajuts i subvencions per a la promoció d’habitatge de protecció oficial»
1. Tipus d’ajuts i subvencions.
2. Finançament, règims de tinença dels habitatges i tipus de sòl.
3. Els mòduls d’HPO: costos i assequibilitat de l’HPO.
4. Modalitats i garanties per a l’Administració i els privats.
5. Gestió pública i gestió privada.
Jaume Fornt, subdirector de Promoció d’Habitatge Protegit i Sòl Residencial Associat de l’Agència de l’Habitatge de Catalunya
«El finançament de la promoció d’habitatge de protecció oficial. Reptes i noves oportunitats»
1. Els mecanismes de finançament tradicional: mancances i limitacions.
2. Models de finançament innovadors.
3. Inversió d’impacte social en habitatge.
4. Estudis de cas sobre inversió d’impacte en habitatge social.
Xavier Mauri, expert en habitatge social
«Anàlisi de la viabilitat d’un projecte de promoció d’habitatge de protecció oficial»
Josep Aymerich, economista, soci de GPSS (Gestió de Projectes Socials i Sostenibles, SCCL).
Dimecres 4 de juny, de 10 a 14 h
Experiències d’èxit
«Promoció i gestió d’habitatge protegit destinat a lloguer»
Genís Sastregener, gerent del Patronat de la Santa Creu
«Promoció d’habitatges en règim de cooperativa: procés de creació i gestió»
Núria Paniagua, presidenta del Consell Rector de Casa Meva Cooperativa d’Habitatges
Divendres 13 de juny, de 10 a 14 h
«Arquitectura social: tres estratègies per a la sostenibilitat integral»
1. Reduir: minimitzar el consum de materials per optimitzar l’impacte ambiental.
2. Esponjar: el confort i la termodinàmica a través de l’arquitectura.
3. Compartir: fomentar l’ús compartit de recursos i espais a través d’estratègies de l’economia col·laborativa.
Jose Toral, arquitecte, Peris+Toral Arquitectes
S’expedirà un certificat d’assistència als participants que hagin assistit al 80 % de la jornada.
REQUISITS D’ACCÉS, PARTICIPACIÓ I EXPEDICIÓ DE CERTIFICATS ALS CURSOS QUE OFERIM DES DE LA DIPUTACIÓ DE GIRONA
QUI POT ACCEDIR A LA FORMACIÓ
- Personal dels ens locals de la demarcació de Girona.
CRITERI D’ACCEPTACIÓ DE LES INSCRIPCIONS
- Depenent del curs, es donarà prioritat a determinats perfils d’usuari (p. ex., cos de policia, tècnics d’àrees concretes, etc.) o al nombre d’inscrits d’un mateix ens o àrea geogràfica, la qual cosa s’especificarà en cada activitat.
- En la resta de casos, se seguirà el criteri d’ordre d’inscripció, d’acord amb l’aforament.
INSCRIPCIONS
- Cal estar degudament inscrit al portal de formació, amb les dades de la corporació completades (adreça, municipi, telèfon, etc.).
- Cal inscriure’s amb el correu electrònic corporatiu. No s’admetran inscripcions fetes amb el correu personal.
- És necessari introduir ben escrites les dades del DNI i del nom i els dos cognoms, amb les majúscules corresponents, ja que seran les que constaran automàticament als certificats d’assistència
- (Si us plau, reviseu el vostre usuari a «El meu compte», a l’enllaç Portal de formació de la Diputació de Girona (ddgi.cat), per evitar que se us exclogui de les formacions pels motius esmentats.)
BAIXA VOLUNTÀRIA
Si preveieu que un cop inscrits no hi podreu assistir, cal clicar el botó de BAIXA VOLUNTÀRIA, dins del termini d’inscripció (Instruccions: https://formacio.ddgi.cat/faqs/) per tal que puguem oferir la vostra plaça a un altre usuari. En cas contrari, l’absentisme podrà ser penalitzat per a properes formacions.
CERTIFICATS D’ASSISTÈNCIA
- Per poder obtenir el certificat, cal haver assistit al 80 % del curs.
- En les formacions presencials, els usuaris han de signar el full d’assistència. En les formacions virtuals es faran diversos controls a cada sessió, que apareixeran en format pregunta a la pantalla de l’usuari en diferents moments de la sessió i que haurà de clicar a mesura que vagin apareixent. També caldrà superar una prova d’assoliment.
- Cal que els alumnes estiguin degudament acreditats a la plataforma Zoom, amb el nom, els cognoms i l’ens local al qual pertanyen per poder-se identificar. En cas contrari, no es podrà expedir cap justificant ni certificat d’assistència.
- Es requereix l’ús d’ordinador —en comptes de tauletes i altres dispositius mòbils— per tal d’assegurar que funcionin correctament els controls, així com disposar de càmera i micròfon, indispensables per poder participar activament en la formació.
- La formalització de la inscripció a un curs comporta que la persona inscrita accepta els requisits d’accés, gravació si s’escau, participació i expedició de certificats.
Gratuït
20/03/2025 00:00 - 11/05/2025 23:59
14/05/2025 - 13/06/2025
20
Curs presencial
Aula Magna de la Casa de Cultura _ Pl. Hospital 6, 17002 - Girona
Girona, Gironès