Gestió del patrimoni municipal de sòl i d’habitatge 2025

Categoria:
Area:

Carmen Alonso Higuera, secretària general de l'Ajuntament de Cornellà de Llobregat i Alfred Lacasa i Tribó, secretari general de l'Ajuntament de Granollers

El curs s’adreça al personal jurídic, tècnic i administratiu dels ajuntaments i els consells comarcals de la demarcació de Girona relacionats amb l’àmbit de l’habitatge. En cas que s’ocupin totes les places, es prioritzaran els ens locals adherits a la Xarxa de Serveis Locals d’Habitatge. Pel que fa a la resta d’inscrits, s’acceptaran com a màxim dues persones per ajuntament o consell comarcal.

Del 3, 5, 10, 12 i 17 de febrer de 2025
de 10h a 13h

Modalitat: en línia a través de la plataforma Zoom. Els inscrits trobareu l'enllaç al Moodle (Instruccions: https://formacio.ddgi.cat/faqs/)

AF:100
Si preveieu que un cop inscrits no hi podreu assistir, cal clicar el botó de BAIXA VOLUNTÀRIA, dins del termini d'inscripció (Instruccions: https://formacio.ddgi.cat/faqs/) per tal que puguem oferir la vostra plaça a un altre usuari.

Objectius 

La legislació urbanística recull una sèrie d’instruments de la política de sòl i d’habitatge amb l’objectiu de facilitar l’accés dels ciutadans a un habitatge digne i adequat, i la intervenció pública en el mercat immobiliari.

L’instrument principal és la gestió del patrimoni públic de sòl i d’habitatge, de manera que tots els ajuntaments que tinguin un planejament urbanístic general que delimiti àmbits d’actuació urbanística susceptibles de generar cessions de sòl de titularitat pública amb aprofitament tenen l’obligació de constituir el seu patrimoni públic de sòl i d’habitatge.

L’objectiu del curs és conèixer la gestió jurídica, tècnica i econòmica del patrimoni municipal de sòl i d’habitatge (PMSH) i fer efectiva la pràctica de la seva gestió.

 

Continguts del curs

Programa

Dilluns 3 de febrer. Docent: Carmen Alonso.

Marc legal i classes de béns que integren el  patrimoni local

Tràfic jurídic dels béns locals

  • Adquisició de béns locals.
  • Alienació de béns locals.
  • Utilització i aprofitament dels béns locals: concessions, llicències i altres drets reals.
  • Concessió i dret de superfície: diferències.
  • Inventari i registre dels béns locals.

Dimecres 5 de febrer. Docent: Carmen Alonso.

El patrimoni municipal de sòl i d’habitatge (PMSH)

  • Concepte i marc legal del PMSH.
  • Béns, naturalesa jurídica i característiques específiques del PMSH.
  • Especialitats del tràfic jurídic dels béns del PMSH: especial incidència del dret de superfície en el PMSH.
  • El PMSH i les entitats urbanístiques especials: especial referència a les societats urbanístiques.

Dilluns 10 de febrer. Docent: Alfred Lacasa.

Gestió jurídica i econòmica del patrimoni municipal de sòl i d’habitatge (PMSH)

  • Constitució i funcionament: documentació necessària i tràmits administratius.
  • Inventari del patrimoni susceptible de ser vinculat a la política d’habitatge.
  • Transferències.
    • Concessió administrativa sobre sòl del sistema d’equipaments vinculada a la política d’habitatge.
    • Cessió gratuïta o a preu inferior de béns vinculada a la política d’habitatge.
    • Cessió temporal de solars buits o en desús per atendre necessitats habitacionals urgents i/o temporals.
    • Transmissió de béns patrimonials vinculada a la política d’habitatge.
    • Permuta de béns patrimonials vinculada a la política d’habitatge.

Estudis específics:

  • «Optimització del parc públic edificatori municipal vinculat a la política d’habitatge»
  • Sobre solars o locals buits

 Dimecres 12 de febrer. Docent: Alfred Lacasa.

Ampliació del PMSH

  • Delimitació i gestió d’àrees per a l’exercici del dret de tanteig i retracte.
  • Delimitació de reserves de terrenys de possible adquisició.
  • Adquisició de sòl, edificis o habitatges a preu just (expropiació).
  • Adquisició de sòl, edificis o habitatges al mercat lliure.
  • Constitució i funcionament del registre municipal de solars sense edificar.
  • Exercici del dret d’opció i retracte sobre l’habitatge protegit en favor de l’ajuntament.
  • Dret de tanteig i retracte sobre el parc d’habitatges vacant procedent d’execucions hipotecàries del Decret llei 1/2015.

Dilluns 17 de febrer. Docent: Carmen Alonso.

Protecció dels béns locals

  • Mesures de protecció: el principi de defensa obligatòria.
  • Prerrogatives locals respecte a la determinació dels béns.
  • Acció investigadora.
  • Mitjans de recuperació dels béns locals.
  • El desnonament administratiu.
  • Potestat sancionadora i responsabilitat pels danys causats al domini públic local.

Marc jurídic

  • Decret legislatiu 1/2010, de 3 d’agost, pel qual s’aprova el text refós de la Llei d’urbanisme
  • Decret 305/2006, de 18 de juliol, pel qual s’aprova el Reglament de la Llei d’urbanisme
  • Llei 18/2007, de 28 de desembre, del dret a l’habitatge
  • Decret legislatiu 2/2003, de 28 d’abril, pel qual s’aprova el text refós de la Llei municipal i de règim local de Catalunya
  • Decret 336/1988, de 17 d’octubre, pel qual s’aprova el Reglament del patrimoni dels ens locals
  • Codi civil català
  • Decret llei 17/2019, de 23 de desembre, de mesures urgents per millorar l’accés a l’habitatge
  • Llei 5/2020, de 29 d’abril, de mesures fiscals, financeres, administratives i del sector públic i de creació de l’impost sobre les instal·lacions que incideixen en el medi ambient
  • Reial decret llei 26/2020, de 7 de juliol, de mesures de reactivació econòmica per fer front a l’impacte de la COVID-19 en els àmbits de transports i habitatge
  • Modificació del text refós de la Llei d’urbanisme per la Llei 3/2012, de 22 de febrer
  • Llei 27/2013, de 27 de desembre, de racionalització i sostenibilitat de l’Administració local
  • Decret legislatiu 7/2015, de 30 d’octubre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de sòl i rehabilitació urbana
  • Sentència núm. 17/2016, de 4 febrer, del Tribunal Constitucional; disposicions normatives i models comptables, etc.

 

S’expedirà un certificat d’assistència als participants que hagin assistit al 80 % de la jornada.

 

REQUISITS D’ACCÉS, PARTICIPACIÓ I EXPEDICIÓ DE CERTIFICATS ALS CURSOS QUE OFERIM DES DE LA DIPUTACIÓ DE GIRONA

QUI POT ACCEDIR A LA FORMACIÓ

  • Personal dels ens locals de la demarcació de Girona.

CRITERI D’ACCEPTACIÓ DE LES INSCRIPCIONS

  • Depenent del curs, es donarà prioritat a determinats perfils d’usuari (p. ex., cos de policia, tècnics d’àrees concretes, etc.) o al nombre d’inscrits d’un mateix ens o àrea geogràfica, la qual cosa s’especificarà en cada activitat.
  • En la resta de casos, se seguirà el criteri d’ordre d’inscripció, d’acord amb l’aforament.

INSCRIPCIONS

  • Cal estar degudament inscrit al portal de formació, amb les dades de la corporació completades (adreça, municipi, telèfon, etc.).
  • Cal inscriure’s amb el correu electrònic corporatiu. No s’admetran inscripcions fetes amb el correu personal.
  • És necessari introduir ben escrites les dades del DNI i del nom i els dos cognoms, amb les majúscules corresponents, ja que seran les que constaran automàticament als certificats d’assistència.

(Si us plau, reviseu el vostre usuari a «El meu compte», a l’enllaç Portal de formació de la Diputació de Girona (ddgi.cat), per evitar que se us exclogui de les formacions pels motius esmentats.)

 

CERTIFICATS D’ASSISTÈNCIA

  • Per poder obtenir el certificat, cal haver assistit al 80 % del curs.
  • En les formacions presencials, els usuaris han de signar el full d’assistència. En les formacions virtuals es faran diversos controls a cada sessió, que apareixeran en format pregunta a la pantalla de l’usuari en diferents moments de la sessió i que haurà de clicar a mesura que vagin apareixent. També caldrà superar una prova d’assoliment.
  • Cal que els alumnes estiguin degudament acreditats a la plataforma Zoom, amb el nom, els cognoms i l’ens local al qual pertanyen per poder-se identificar. En cas contrari, no es podrà expedir cap justificant ni certificat d’assistència.
  • Es requereix l’ús d’ordinador —en comptes de tauletes i altres dispositius mòbils— per tal d’assegurar que funcionin correctament els controls, així com disposar de càmera i micròfon, indispensables per poder participar activament en la formació.
  • La formalització de la inscripció a un curs comporta que la persona inscrita accepta els requisits d’accés, gravació si s’escau, participació i expedició de certificats.

Gratuït

:
15/01/2025 00:00 - 31/01/2025 00:00
:
03/02/2025 - 17/02/2025
:
15
:
Curs virtual