Taller sobre criteris lingüístics generals per a la redacció de documents administratius (TCRDA) – 2025

Categoria:
Area:

Sònia Martínez i Ortiz, tècnica d'assessorament lingüístic de la Diputació de Girona

Personal de les administracions locals de la demarcació de Girona (adherides al Pla Agrupat per a la Formació Contínua) que tingui interès a perfeccionar-se en el procés de redacció de documents administratius

del 28 d’abril a l’1 de juny de 2025

Horari: taller tutoritzat, en línia i asíncron, al qual cal dedicar una mitjana de cinc hores setmanals

Aforament màxim: 25 persones

Si preveieu que un cop inscrits no hi podreu assistir, cal clicar el botó de BAIXA VOLUNTÀRIA, dins del termini d’inscripció (Instruccions: https://formacio.ddgi.cat/faqs/) per tal que puguem oferir la vostra plaça a un altre usuari. En cas contrari, la vostra absència podrà ser penalitzada.

Aquest curs s’adreça exclusivament a personal d’ens locals de la demarcació de Girona (s’haurà d’acreditar en formalitzar la inscripció). Malauradament, no podem atendre peticions de particulars, opositors o personal d’altres institucions, públiques o privades. Moltes gràcies pel vostre interès. 

 

Objectius del curs

Conèixer les característiques principals del llenguatge administratiu català i criteris lingüístics generals per redactar documents clars, concisos i precisos.

 

Continguts del curs

1a setmana UNITAT 1 1.1. Recursos lingüístics de referència

1.2. El llenguatge administratiu: eina de comunicació

— Característiques del llenguatge administratiu

1.3. Les parts comunes dels documents administratius: criteris generals aplicables

— Els tractaments personals

— Les fórmules de salutació i comiat

— La capçalera

— La identificació del document

— El nucli

— La datació

— La signatura

1.4. La redacció del document administratiu

— Planificació: finalitat, qui, què i com

1.5. La documentació administrativa: criteris d’estil i  convencions (I)

— Usos no sexistes i llenguatge no discriminatori

— Les fórmules d’afalac i de submissió

1.6. Remarques generals (I)

— Els càrrecs, els hem de precedir d’un tractament?

— És invariable, l’adjectiu adjunt?

Adreça electrònica, correu electrònic o e-mail?

2a setmana UNITAT 2 2.1. La documentació administrativa: criteris d’estil i  convencions (II)

— Els mots connectors

— Les construccions nominals

— Els verbs buits

— La conjunció que

— L’omissió de l’article

— Les majúscules i les minúscules

2.2. Remarques generals (II)

— Com hem d’expressar els termes d’un període?

Terme, termini o plaç?

Presentar-se o personar-se?

3a setmana UNITAT 3 3.1. La documentació administrativa: criteris d’estil i  convencions (III)

— La longitud adequada de la frase

— La informació supèrflua

— Els signes de puntuació

— La distribució gràfica del text

— El gerundi

— Les citacions literals

3.2. Remarques generals (III)

Celebrar o tenir lloc?

Contemplar o establir?

Del 2022 o de 2022?

4a

setmana

UNITAT 4 4.1. La documentació administrativa: criteris d’estil i  convencions (IV)

— L’ordre lògic de la frase

— Les frases negatives

— Les construccions passives

— El complement directe

— L’ús de mateix

4.2. Remarques generals (IV)

En data o amb data?

A l’efecte de, als efectes de o a efectes de?

Esmentada o de referència?

5a

setmana

UNITAT 5 5.1. La documentació administrativa: criteris d’estil i  convencions (V)

— L’expressió de les obligacions i de les condicions

— La citació de les lleis

— Les abreviacions

5.2. Remarques generals (V)

Esmenar o subsanar?

Vist i plau, vistiplau o vist i conforme?

— Notifiquem la persona interessada?

Interposar o presentar?  

5.3. Examen final

 

Cada dilluns, els alumnes poden accedir a la nova unitat, i disposen de tota la setmana per treballar-ne els continguts. Es calcula que cal dedicar cinc hores a cada unitat.

Les unitats inclouen tant teoria com exercicis pràctics, que han de ser lliurats, com a molt tard, diumenge de la mateixa setmana. El fet de no presentar els exercicis obligatoris en el termini establert comporta la baixa automàtica del curs.

Els alumnes poden interactuar entre ells mitjançant el fòrum, per debatre els temes o els exercicis que els plantegi la professora, per exposar dubtes o per comentar els continguts del curs.

Pel que fa a la interacció entre els alumnes i la professora, també s’estableix a través del fòrum, i es reserva l’opció de fer servir el correu electrònic per als casos en què calgui parlar de qüestions concretes que no afectin tot el grup.

Avaluació

Per poder accedir a l’examen final, que es farà a l’aula virtual la setmana del 26 de maig a l’1 de juny de 2025, caldrà haver lliurat tots els exercicis obligatoris en el termini establert i haver-hi obtingut una nota mitjana de 60 punts com a mínim. S’expedirà un certificat de participació i aprofitament als alumnes que superin l’examen final amb un mínim de 60 punts (sobre 100).

Gratuït

:
24/03/2025 08:00 - 24/04/2025 15:00
:
28/04/2025 - 01/06/2025
:
25
:
Curs virtual