
QGIS: Curs avançat per a tècnics i arquitectes de l’Administració pública 2025
Lluís Vicens Franquesa i Ferran Orduña Aznar - Tècnics-analistes SIG del Servei de Sistemes d'Informació Geogràfica i Teledetecció (SIGTE) de la Universitat de Girona.
El curs està adreçat a tècnics municipals d'ens locals de la demarcació de Girona amb coneixements previs en SIG i en concret del programa QGIS en qualsevol de les seves versions.
4, 6, 11 i 13 de novembre de 2025
Horari: de 10.00 a 13.00 h (12h de docència + 6 h de pràctica per part dels participants)
Modalitat virtual mitjançant la plataforma ZOOM (trobareu l’enllaç a l’aula virtual Moodle el mateix dia del curs. Instruccions: https://formacio.ddgi.cat/faqs/)
AF:50
Important: Es requereix l’ús d’ordinador en comptes de tauletes i altres dispositius mòbils, per tal d’assegurar que funcionin correctament els controls, així com la disponibilitat de càmera i micròfon, indispensables per poder participar activament a la formació. En cas contrari, no es permetrà a l’usuari assistir a la formació i no s’expedirà certificat de cap tipus.
Si preveieu que un cop inscrits no hi podreu assistir, cal clicar el botó de BAIXA VOLUNTÀRIA, dins del termini d’inscripció (Instruccions: https://formacio.ddgi.cat/faqs/) per tal que puguem oferir la vostra plaça a un altre usuari. En cas contrari, els absentismes podran ser penalitzats.
Objectius del curs
Oferir una formació en eines SIG-QGIS dirigida al personal tècnic de l’Administració pública per mostrar-ne el potencial i promoure l’ús d’aquesta tecnologia a fi de facilitar la gestió de la informació territorial mitjançant la resolució de casos pràctics.
Continguts del curs
Sessió 1: Fonts d’informació i casos pràctics aplicats a la gestió territorial
- Exemples d’ús de QGIS i casos pràctics.
- Fonts de dades: ICGC, cadastre, LiDAR, OSM, Spanish Inspire Cadastral Downloader, Cadastral Classifier, OpenICGC, QuickOSM,
- Serveis WMS: connexions a servidors de cartografia i ortofotos.
- Formats de capes vectorials: Shapefile, GeoJSON, GeoPackage i capes temporals.
- Sistemes de referència de coordenades.
- Geocodificar taules de coordenades.
Sessió 2: Creació de bases de dades i digitalització bàsica
- Crear una base de dades GeoPackage.
- Crear una capa d’edificis: edificis adjacents, patis interiors, volumetria, acotacions, autoacoblament de geometries, traçador de geometries (complements Layer Diff Viewer i Polygon Compare).
- Crear una llista de carrers: interseccions, passos elevats, inversió de direccions de carrers.
- Unió de taules.
- Simbolització i etiquetatge de capes.
Sessió 3: Anàlisi de dades geogràfiques
- Selecció d’entitats.
- Calculadora de camps.
- Tallar capes.
- Unir capes per atribut comú.
- Unir capes per proximitat.
- Dissoldre geometries adjacents.
- Superposició de capes.
- Intersecar capes.
- Buffers o àrees d’influència.
- Calcular centroides.
- Recompte de punts en polígons.
Sessió 4: Disseny i elaboració de mapes
- Crear una composició de mapes.
- Generar un mapa de situació.
- Crear un caixetí de mapa.
- Introduir títols i textos variables.
- Crear sèries cartogràfiques.
- Exportar un mapa a imatge i PDF.
S’expedirà un certificat d’assistència i aprofitament als participants que hagin assistit al 80% de les hores i superat la prova final.
REQUISITS D’ACCÉS, PARTICIPACIÓ I EXPEDICIÓ DE CERTIFICATS ALS CURSOS QUE OFERIM DES DE DIPUTACIÓ DE GIRONA
- Personal d’ens locals de la demarcació de Girona.
- Depenent del curs, es donarà prioritat a determinats perfils d’usuari (ex. cos de policia, tècnics d’àrees concretes…etc), nombre d’inscrits d’un mateix ens o àrea geogràfica, cosa que s’especificarà concretament en cada curs.
- En la resta de casos serà per ordre d’inscripció segons aforament.
- Cal estar degudament inscrit al portal de formació, amb les dades de la corporació, tals com adreça, municipi, telèfon etc.
- Cal inscriure’s amb el correu electrònic corporatiu, no s’admetran inscripcions fetes amb el correu personal.
- És necessari tenir les dades com DNI, nom i els dos cognoms ben escrits, amb les majúscules corresponents, ja que seran les que constaran automàticament als certificats d’assistència.
- Per poder obtenir el certificat, cal haver assistit al 80% de la totalitat del curs.
- En les formacions presencials, els usuaris haureu de signar la vostra presència a l’entrada i sortida, en les virtuals es faran diversos controls a cada sessió, que us apareixeran en format pregunta a la vostra pantalla en diferents moments de la sessió i haureu de clicar conforme l’esteu seguint, així com superar una prova d’assoliment.
- Altrament, cal que quan cliqueu estigueu degudament acreditats al Zoom amb el vostre nom, cognoms i ens local al qual pertanyeu per poder-vos identificar, en cas contrari, no es podrà expedir cap justificant ni certificat d’assistència.
- Es requereix l’ús d’ordinador en comptes de tauletes i altres dispositius mòbils, per tal d’assegurar que funcionin correctament els controls, així com la disponibilitat de càmera i micròfon, indispensables per poder participar activament a la formació.
- El fet de formalitzar la inscripció d’un curs, comporta l’acceptació dels requisits esmentats, així com de gravació si s’escau, per part de la persona inscrita.
Gratuït
15/09/2025 00:00 - 31/10/2025 00:00
04/11/2025 - 13/11/2025
18
Curs virtual